chidazin

chidazin

chidazin

chidazin

ستاره دنباله دار

به ستاره دنباله دار چه می گویند

اcomet.nojavanha (1)

ستاره دنباله دار که در میان اشیاء موجود در آسمان شب، درخشان ترین و کمیاب ترین می باشد، حجمی یخی است که از گاز یا گرد و غبار پوشیده شده است. تحقیقات اخیر از ظاهر آن ها باعث شده تا دانشمندان از واژه توپ های کثیف برفی برایشان استفاده کنند. تاکنون 4000 ستاره دنباله دار توسط ستاره شناسان و محققان علم نجوم کشف شده است که البته شواهد نشان می دهد این رقم ممکن است به صدها میلیون ستاره هم برسد. مشخصات و ویژگی های ستاره دنباله دار : این جرم آسمانی حاوی یخ، دی اکسیدکربن، آمونیاک و متان می باشد. اندازه و اشکال آن ها متفاوت است اما همه آن ها شکلی نامنظم دارند و به همین علت تنها 4 درصد از نوری را که به آن ها تابیده می شود، منعکس می کنند. در سال 2011 دانشمندان کشف کردند آب تشکیل دهنده این ستاره ها ترکیب شیمیایی بسیار شبیه به آب اقیانوس های زمین دارد. برخی از محققان می گویند ممکن است میلیاردها سال پیش آب و برخی مواد آلی توسط ستاره های دنباله دار به زمین آورده شده باشند و زمین را تبدیل به محلی برای زندگی کرده باشند. چیزی که ما به شکل دم ستاره می بینیم به وسیله نور و باد خورشیدی به وجود می آید. در اصل زمانی که ستاره از محل تولد و زندگی خود به سمت داخلی منظومه شمسی حرکت می کند، دنباله دار می شود. پهنای دم بسیاری از ستاره های دنباله دار به 16 کیلومتر هم می رسد. البته برخی از آن ها نزدیک به 6/1 میلیون کیلومتر گستردگی دارند. بعضی از این ستاره ها هم دمی به طول 160 کیلومتر دارند. اجزاء ستاره دنباله دار:comet.nojavanha (2)

به ستاره دنباله دار گفته میشود

هر ستاره دنباله دار هسته ای دارد که در بیش تر مواقع کوچک و از جنس سنگ می باشد. در اطراف هر کدام از آن ها اتمسفر جداگانه ای وجود دارد که توده ای ابر مانند را درست می کند که کما نامیده می شود. دنباله این ستاره ها از گاز و گرد و غبار تشکیل شده است. می دانستید ستاره دنباله دار 2 دنباله دارد؟ و چرا؟ درست متوجه شدید، برخلاف تصور عام که فکر می کنند ستاره دنباله دار یک دنباله دارد، دارا ی 2 دنباله رنگی است. البته رنگ این دنباله ها با چشم غیرمسلح قابل تشخیص نمی باشد. تفاوت رنگ آن ها به خاطر ذرات تشکیل دهنده شان می باشد. همان طور که در عکس بالا می بینید دنباله آبی رنگ از گازهای یونیزه شده تشکیل شده است و قسمت اعظم دنباله روشن تر را گرد و غبار تشکیل می دهد. آیا دنباله ستاره همیشه در پشت سرش است؟comet.nojavanha (3)

ستاره دنباله دار چیست

خیر، علی رغم تصور عام که فکر می کنند ستاره دنباله دار همیشه ستاره ای است با دم درخشان در پشت سر، گاهی اوقات این دم در جلوی ستاره تشکیل می شود. همان طور که در بالا گفته شد دم ستاره در واقع غبار حاصل از ذوب شدن یخ ستاره بر اثر گرما و اشعه خورشید به صورت نور و بادهای خورشیدی است که دنباله درخشانی را برای ستاره تشکیل می دهد. حال اگر حرکت ستاره به سمت خورشید باشد، دنباله آن در پشت سرش تشکیل می شود ولی اگر از خورشید دور بشود، این دنباله در مقابل آن درست خواهد شد.

comet.nojavanha (4)

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.